Styrketræning

Træning er tidens store mantra

 

Sundhed er in, og træning er tidens store mantra. Derfor tilbydes vi da også træning alle vegne.

Aldrig har der været så mange mennesker i landets motionscentre, på landets løbe-stier og i diverse dansestudier. Det er jo herligt!

Vores krop er så smart indrettet, at hvis man gennem sin træning, signalerer at man har brug for en større muskelstyrke, end hvad kroppens ellers har kalkuleret med - ja, så får man det. Og det kan være en kæmpe fordel - også hvis man slet ikke er interesseret i større muskler.

 

Når det f.eks er et problem at holde til de fysiske belastninger på jobbet eller i sport, ja, så kan det sagtens hænge sammen med, at man fra naturens hånd ikke er udstyret med nogen særlig kraftig fysik.

Hvis man er en "lille" person på 50 kilo, der sidder og taster på PC hele dagen, så er der ikke ret meget anledning for kroppen til at udstyre én med nogen særlig stor styrke - og så bliver men let overbelastet.

Hvis man så - gennem sin træning - øger sin styrke, så vil man være stærkere og smidigere end jobbet og livet ellers kræver. Og så er man bedre polstret når man skal udsættes for belastninger.

 

Man kan styrketræne på mange måder. Fitnesscentrene tilbyder såvel maskiner som "frie vægte" og på listen over holdtræning findes også mange styrketræningskoncepter.

Hvis man har nogle meget markante behov - smerter, skader o.lign - skal man have sin træning skræddersyet, og her er styrketræning i et træningscenter en oplagt idé.

Hvis man derimod er nogenlunde almindelig m.h.t. behov, så er der blot én ting man ALTID skal overholde. Man må aldrig træne mere og hårdere end at kroppens evne til at genopbygge kan følge med.

 

Husk restitutionen

 

Når man er tændt af den indre flamme, og kaster sig ud i styrketræningens lykkesageligheder, kan man let komme til at glemme, at kroppen skal kunne bygge mindst lige så meget op, som man bryder ned. Faktisk lidt mere, for det er jo det styrketræning handler om.

 

Ud over at det stiller krav til kost og væske, så stiller det også krav til kroppens restitutionsevne iøvrigt. Hvis man i forvejen er stiv som et bræt, fyldt med myoser, træt hver morgen så man næsten skal bæres ud af sengen og regulært udmattet - ja, så bliver forelskelsen i fitnesstræningen aldrig noget rigtig lykkeligt kærlighedsforhold. før du finder ud af at få restitutionen med.

 

Man skal huske restitutionen. For mange betyder det blot, at man ikke må træne for ofte - især i starten, at man skal træne lidt forskellige programmer, at man skal huske at varme op og strække ud og at man skal variere sin træning.

Men for andre kan det være nødvendigt at supplere med ekstra afspændingsøvelser og måske endda massage.

 

Sikre tegn på at man ikke har fået sin restitution med er f.eks at kroppen ikke "gider" at tage med til træning, at man mangler resultater af sin træning (man sidder og puster og stønner og der sker intet, imens ens venner/veninder sidder og snakker under træningen - og smider kilo efter kilo). Andre signaler er vedvarende smerter, udmattethed osv.

Husk at du her på siden altid kan få dit eget udspændingsprogram. Du klikker bare på "Signalskema" i menu-baren, så er du godt på vej. Du kan også stille spørgsmål om træning - så klikker du bare på "Spørgsmål".